Sunday, June 28, 2009

Jiwa sepi berbicara

Assalaamu'alaikum..

Terkadang kita sering merasa hati dihambat perasaan sepi, syahdu dan sayu tika perasaan telah dilukai. Namun, tanpa kita sedar bahawa ada 'sesuatu' yang sentiasa mendampingi kita, sudi mendengar luahan hati dan berkemampuan menyelesaikan permasalahan yang kita hadapi. Namun, kehadirannya sering kali kita abaikan, di saat bibir kita girang terukir senyuman dan gelak ketawa. Tidak terasa kewujudannya disisi kita walaupun Dia setia setiap waktu tanpa jemu. Namun,apabila berlalu senyuman dan hati mula terusik rasa sedih, barulah kita mencariNya kembali untuk dapat mengubat luka. KehadiranNya tidak pernah kita hargai. Seolah tiada nilai dan erti harga kesetiaan yang telah diberi. "sesuatu" itu sering hadir menghampiri diri kita, Dia sering mendengar bisikan hati nurani kita dan merindukan rintihan kita padaNya.Apabila ditimpa musibah, kita akan membalas cintaNya yang setia,namun apabila telah hilang musibah itu kita kembali melupakanNya. seperti cinta yang ditagih adalah suatu permainan an hanya memenuhi keinginan kita semata. Namun, Dia tetap setia menuggu kita kembali membalas cintaNya walaupun berkali kita melupakanNya.

"HambaKu menyombongkan diri terhadapKu
dengan pelbagai bentuk kemegahan
padahal Akulah yang melindungi mereka
di tempat tidur mereka
Aku yang menciptakan
namun yang disembahnya adalah selainKu
Aku yang memberi rezeki
namun selainKu yang disyukuri
kebaikanKu sentiasa turun kepada para hambaKu
tapi kejahatan merekalah yang naik kepadaKu
Aku mencintai mereka dengan memberikan mereka nikmat-nikmatKu
sedangkan Aku tidak memerlukan mereka
mereka memancing kemurkaanKu dengan pelbagai kemaksiatan
padahal mereka adalah yang paling perlu kepadaKu

Sesiapa yang datang kepadaKu maka
ia akan kujemput dari kejauhan
sesiapa yang berpaling dariKu
Aku akan memanggilnya dari kejauhan

Sesiapa yang meninggalkan sesuatu demi Aku
akan Kuberikan kepadanya lebih dari cukup
sesiapa yang menginginkan keredhaanKu
Aku pun menginginkan apa yang diinginkannya
Sesiapa yang bertindak dengan bergantung pada
daya dan kekuatanKu
maka akan Kulunakkan besi baginya
dan sesiapa yang lebih mementingkan Aku dari selainKu
Akua akan memetingkannya dari orang lain

Orang yang mengerjakan maksiat
tidak akan Kubuat mereka berputus asa dari rahmatKu
jika mereka bertaubat kepadaKu
maka aku akan menjadi kekasih mereka
sebab Aku mencintai orang-orang
yang bertaubat dan mensucikan diri
kalau mereka tidak bertaubat kepadaKu
maka aku akan bertindak sebagai Doktor mereka
akan Kuberikan cubaan kepada mereka dengan berbagai musibah
untuk membersihkan mereka dari berbagai aib

Satu kebaikan disisiKu adalah
senilai sepuluh kali ganda sepertinya
hingga tujuh ratus kali ganda
hingga ke gandaan yang banyak sekali
sedangkan kejahatan disisiKu adalah bernilai satu
maka jika ia telah menyesal dan memohon ampun
maka Aku pun mengampunkannya

Aku mensyukuri amal kebajikan yaang sedikit
dan mengampuni banyak kesalahan
Kasih sayangKu mendahului KemurkaanKu
Sifat penyantunKu
mendahului keputusanKu menjatuhi hukuman
pemberian maafKu lebih mendahului seksaanKu
Aku lebih pengasih kepada hamba-hambaKu
lebih daripada kasih sayang ibu terhadap anak-anaknya

Jika engkau mengingati Aku sendirian
Aku akan mengingati engkau di khalayak ramai
jika engkau mengingati Aku di khalayak ramai
Aku akan mengingati engkau di khalayak yang lebih baik dari itu

jika engkau datang kepadaKu berjalan
Akuhn akan datang kepadamu berlari
jika engkau menghampiriku sehasta
Aku akan menghampirimu sejengkal


Demikianlah Kekasih yang setia sentiasa sudi menemani kita saat suka dan duka
namun cinta yang kita balas tiada keikhlasan men'dua'kanNya dalam perkara yang lain
sering lalai ketika ber'dua-duan' denganNya seolah tiada kemanisan yang kita kecapi
tapi hanya penat yang diperolehi

PemberiaanNya terhadap kita terlalu mahal Dia sudah cukup kaya dan tidak memerlukan kita
hanya ketulusan cinta kita padaNya sebagai bukti lambang cinta sejati
sanggup korbankan kepentingan diri untuk melakukan perkara yang disukaiNya
sanggup menahan kehendak diri dari melakukan laranganNya

Mahalnya pengorbanan yang diberi bukti cinta yang tulus suci yang pasti tidak akan pernah menghampakan pasti kita tidak akan dikecewakan hanya kesetiaan dan keikhlasan
yang didambakan bukti kejujuran. Adakah kita juga mampu menjadi kekasih yang setia? tidak menduakan cinta kita padaNya..semoga kita beroleh kebahagiaan dalam dakapan cintaNya.

2 comments:

  1. dekat tidak bersentuh, jauh tidak berjarak..Allahurabbana..

    ReplyDelete
  2. Carilah "aku" dalam hidupmu nescaya kesepiam itu bakal terubat.

    ReplyDelete