Monday, August 16, 2010

Adat ke Ibadat ?? Oh, Ramadhan….!

Adat ke Ibadat ?? Oh, Ramadhan….!
Alhamdulillah kita panjatkan kesyukuran kepada Rabbul I’zzati kerana masih meminjamkan kita ruh dan jasad untuk meneruskan kehidupan di muka bumi ini. Pengembaran yang kurasakan begitu panjang dan entah bila destinasi yang pasti itu akan tiba yang penghujungnya boleh sampai bila-bila masa sahaja.

Dalam kita menekuni amal ibadah seharian kita, usah dilupakan untuk membiarkan ruang untuk diri kita disirami ilmu. Terkadang kita sendiri tidak sedar, mungkin amalan yang kita lakukan sehari-harian adalah bukan kerana ibadah, tapi kerana adat semata. Lihat sahaja menjelang ramadhan. Mungkin ramai yang sanggup untuk berpuasa tapi ramai pula yang tidak sanggup untuk memastikan solatnya cukup 5 waktu. Ramai yang terlalu mengutamakan solat terawih, namun tidak mengapa mengabaikan solat fardhu. Pelik… Hairan bin Ajaib. Kenapa semua ini berlaku?. Hal ini mungkin disebabkan oleh puasa itu hanyalah sebagai adat yang mesti dilakukan untuk melayakkan diri meraikan Aidilfitri.

Seandailah kita memahami keutamaan antara amalan fardhu dan sunat, pasti kita akan cuba memastikan kesempurnaan solat fardhu, bukan hanya melayan keinginan untuk mengerjakan amalan sunat. Pesanan ini juga untuk diriku. Amalan yang dikerjakan dengan semangat tanpa dipandu ilmu mungkin akan memesongkan kita. Aku juga kerisauan bilamana kutahu, pendapat Imam Nawawi mengatakan bahawa, selagi belum selesai mengerjakan solat fardhu (ada’an dan qadha’) maka adalah berdosa jika kita meneruskan untuk mengerjakan solat sunat. Namun ada pendapat mengatakan , jika tidak mampu hendaklah seiring di kerjakan solat fardhu dan juga sunat. Contoh, dalam semangat kita mengerjakan solat sunat, kita juga perlu bersemangat untuk mengerjakan solat qadha’. Aku tahu, aku bukanlah dibesarkan dalam suasana yang sepenuhnya islamik. Keluargaku sederhana dalam penghayatan Islam namun, mungkin kerana kedegilanku pada zaman silamku menyebabkan aku harus menanggung kesilapanku itu hari ini. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya masih belum terlambat untuk aku berubah. Allah masih menyayangiku, memimpinku agar tidak terus hanyut di bawa arus deras cabaran globalisasi.

Ku belek helaian kitab suci. Tertera ayat yang biasa kita bacakan di bulan mulia ini..
”wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke aas umat sbeelum kamu. Moga-moga kamu menjadi orang yang bertaqwa”.

Aku mula melihat diriku yang banyak kelemahan ini. ”Ya Allah, adakah mampu untukku mencapai level taqwa yang di impikan?”, bisik hatiku sendirian. Dalam Islam, terdapat beberapa level yang menjadi KPI untuk menilai tahap kualiti pencapai diri sebagai hamba Allah. Peringkat paling asas sekali, kita berada di tahap Muslim. Menjadi seorang muslim ini, belum tentu lagi menandakan kita bertaqwa. Kita mungkin hanya muslim pada nama, tapi tidak pada amalan. Kerana itulah tidak hairan, nama indah diberi namun peribadi jauh sekali menghayati muslim ideal yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah. Solat ditinggalkan, aurat didedahkan, maksiat dilakukan, dosa jadi kebiasaan dan sebagainya.

Pernah suatu ketika seorang lelaki Arab Badwi yang telah memeluk Islam mengatakan kepada Rasulullah bahawa dia telah pun beriman. Namun, Rasulullah membetulkannya dengan memberitahu, katakanalah ”saya telah Islam”. Maksudnya. Hanya dengan menganut Islam, belum tentu melayakkan diri menjadi hambaNya yang beriman. KPI kepada iman bergantung kepada sejauh mana input yang kita dapat dapat menghasilkan output yang diterjemahkan melalui ’amalan.

Input sahaja yang memenuhi namun tiada amalan yang menyusul ,maka tidaklah bermakna apa-apa input yang telah diperolehi itu. Perhatikanlah pada kehidupan para orientalis. Kehebatan mereka dalam mengusai ilmu-ilmu Islam tidak memaknakan apa-apa kerana mereka masih lagi angkuh da tidak mahu beriman kepada Allah serta Rasulnya. Input yang diperolehi hanyalah diperap dan tidak di proses untuk menjadi output. Malah,ianya hanya di proses untuk memesongkan lagi umat Islam daripada agama ini. Semoga memberikan petunjuk kepada mereka dan membuk pintu hati mereka.

Tahap KPI kedua muslim yang berkualiti adalah menjadi Mukmin. Iaitu, seorang muslim yang mampu menterjemahkan keislaman mereka dalam amalan. Kepatuhan melaksanakan perintah Allah serta kewaspadaan terhadap larangan Allah. Dalam al-Quran , banyak sekali Allah menggandingkan ayat ”sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh ...”. Maksudnya keimanan akan mendorong seorang muslim untuk beramal. Ramai orang yang diberi nikmat oleh Allah untuk menguasai ilmu-ilmu agama, tapi ilmu itu tidak langsung dipraktikkan dalam kehidupan, tapi hanya cukup sekadar untuk di terjemahkan dalam tulisan sewaktu peperiksaan. Adakah bidang pengajian agama yang di pelajari itu hanyalah sekadar untuk melayakkan diri mendapat pekerjaan yang terjamin? Ye lah...Permintaan terhadap program dan pengisian agama hari ini semakin bertambah dan diminati. Jika ada kelulusan agama dan pandai bercakap, maka ianya boleh menjadi batu loncatan untuk berjaya dan terkehadapan. Namun.jika orang yang ikhlas menuntut ilmu untuk agama Allah, pasti soal bayaran tidak menjadi matlamat. Lidahnya akan berkata benar walaupun pahit. Tapi, jika kedudukan yang ingin di kejari, nescaya lidah akan terikat dengan keperluan habuan yang akan diperolehi. Jika dihalang untuk menyatakan kebenaran, maka lidah akan membiarkan kebenaran untuk berkubur bersmaa ilmu yang di kambus dalam-dalam.Persoalan jodoh juga mungkin akan dipermudahkan jika ’orang melihat kelulusan agama’. Opps..! Sepertinya Abdullah Khairul Azzam...Pasti gadis diluar sana membayangkan bestnya andainya dapat dijodohkan dengan orang seperti Mas Azzam itu yang berkelulusan agama..

Seterusnya, setelah berjaya menterjemahkan ilmu kepada amalan, jika seseorang muslim itu cenderung untuk sentiasa melakukan kebaikan, dia telah dikira mencapai tahap Muhsinin . Dalam kehidupannya sentiasa merindukan untuk melakaukan kebaikan. Keadaannya yang kaya, miskin, cantik, hodoh tidak menghalangnya untuk terus istiqamah dengan amalan kebaikan.

Tahap KPI yang tertinggi untuk seseorang muslim cuba untuk mencapainya adalah Muttaqin, iaitu seorang muslim yang bertaqwa kepada Allah. Apakah yang dimaksudkan dengan taqwa? Menurut Umar al-Khattab, taqwa itu umpama saat kita berjalan di jalan yang penuh berduri..maka kita akan berjalan dengan berhati-hati.Maka, orang yang bertaqwa akan sering meraskaan bahawa sentiasa dalam pemerhatian Allah ta’ala. Gerak hati, apa yang difikirkan serta tutur bicara semuanya dalam pengetahuan Allah. Justeru, mendorongnya untuk sangat berhati-hati dalam semua perkara. Sesetengah pendapat menafsirkan taqwa itu sebagai takut kepada Allah, namun kukira yang paling tepat, taqwa itu adalah takut tapi rindu. Dalam kita merasa risau adakah Allah menerima semua amalan kita, kita juga mengharapkan kasih sayang Allah serta merindukan belaian ar-rahman dan ar-rahimNya. Alangkah indahnya Islam. Taqwa inilah yang menjaga seseorang hambanya daripada terjerumus ke lembah dosa. Walau siapapun kita di mata manusia, namun taqwalah yang pandang Allah. Maka hal ini mampu melahirkan masyarakat yang harmoni. Tiada kesombongan, tiada penipuan, tiada kezaliman dan tiada penindasan..Walau siapapun kita dan di mata manusia, title itu memisahkan samaada doktor, cikgu,anak,murid,isteri,suami.ibu,ayah., petani, pemandu namun semuanya adalah sama disisi Allah malahan semua manusia yang bertaqwa pasti akan dibimbing Allah menuju jalan keredhaanNya.

Ruang untuk mendidik diri menjadi hamba yang bertaqwa telahpun disediakan Allah.Kesulitan yang kita tempuhi untuk mendidik diri dibulan ramadhan ini telahpun dipermudahkan oleh Allah kerana di bulan mulia ini, syaitan dibelenggu. Kita hanya perlu berjuang dengan diri kita samaada mampu menundukkan nafsu dan juga tabiat buruk yang telah sebati dalam diri kita sebelum ini. Begitu juga dengan ganjaran yang banyak menanti telah ditawarkan Allah.Seharusnya, peluang madrasah tarbiyah ini kita manfaatkan sebaiknya untuk mencapai tahap muttaqin yang telah di firman oleh Allah dalam kitabNya yang mulia.

No comments:

Post a Comment