Monday, August 16, 2010

Genap Sebulan Sudah Pemergianmu...

06 Ramadhan 1431 H,

Jam menunjukkan 12.15am, melewati hari yang ke enam umat Islam akan menjalani ibadah puasa untuk tahun ini. Hari ini aku sedikit kelelahan, travel dari Bentong ke Shah Alam. Namun,mata yang mengantuk tadi sudah kembali segar..asalnya,aku ingin saja melelapkan mataku, merehatkan mindaku yang bersarang seribu perkara. Tapi, kerancakan perbualanku bersama teman-teman membuatkan aku semakin bersemangat untuk menyentuh kekunci laptop yang sekian lama aku tinggalkan.

Sebulan yang lalu....masih lagi aku terasa...

2 Sya'ban 1431H.

Jam menunjukkan pukul 12.45 tengahmalam. tut tut tut....handset Che Ngoh berbunyi memecah kesunyian malam. 'Eh,kak Biey. Anis Amira dah masuk wad lah. Demam denggi'. Che Ngoh meyapaku yang sedang melayan rasa mengantuk. 'ye ke? tengoklah, dua tiga hari lagi lepas selesai semua program baru aku pergilah. banyak sangat program yang bertembung ni. Tak sempat pulak rasanya nak pergi Hospital Sungai Buloh yang jauh dari Shah Alam ni dengan motor', bisik hati kecilku.'Lagipun demam denggi je kan..insyaAllah sahabat-sahabat sebelumni terkena denggi,diorang pulih je', fikirku sendirian.

3 Sya'ban 1431 H.

Adus, banyak perkara yang perlu aku selesaikan hari ini. Mesyuarat tanpa henti selesai waktu kerja hingga malam agar segala perancangan berjalan lancar..memandangkan kekangan tenaga kerja yang ada tidak ramai, perlulah dirancang sebaik mungkin.

4 Sya'ban 1431 H

Harini agak kalut. Program-program yang bertembung perlu aku uruskan. Kebetulan ada jamuan perpisahan untuk rakan sekerjaku yang akan bertukar tempat kerja. Persiapan untuk program masih banyak yang belum selesai. Dalam kekalutan cuba untuk meraikan semua pihak, handsetku tiba-tiba berbunyi.tut.tut....tut..'salam, sahabat-sahabat doakan keadaan Anis Amira sekarang sedang kritikal, kata doktor harapannya untuk hidup hanyalah 50-50 sahaja'. Berkali-kali cuba ku ulangi untuk membaca kandungan sms tersebut kerana aku hampir tidak percaya dengan kandungan sms itu. 'Ya Allah! berikanlah aku kelapangan untuk aku menziarahi sahabatku..peliharalah keselamatan dirinya.Sembuhkanlah dia ya Allah'. Hatiku mula berdegup kencang. Perasaan bersalah meruntum hatiku. Masakan tidak, terlalu mudah ku membuat andaian bahawa keadaanya tidak serius dan cuba menangguhkan waktu untuk ku menziarahinya. Petang itu aku memandu kereta temanku dengan fikiran yang bercelaru. Hati terbayangkan wajah sahabatku itu. Namun, aku perlu selesaikan sisa tugasanku untuk persiapan program. "Entah bagaimana keadaanmu Anis.."aku hanya bercakap sendirian, diselubungi kerisauan.

"Alamak! apa pula kali ini...aduh..",tiba-tiba kereta yang kupandu, sebelah tayarnya terbenam dalam pasir jerlus yang berselut. Puas aku cuba keluarkan tayar ...tapi gagal. Jam menunjukkan pukul 6.45 petang. "Ya Allah , permudahkanlah urusanku", doa ku dalam hati kecilku. Kerisauanku tentang kondisi sahabatku itu menyebabkan aku kurang fokus pada pemanduan. Syukur ya Allah, sekurang-kurangnya perjalanan ini selamat walaupun ada halangan.

Tiba-tiba datang sekumpulan lelaki renjer dan juga Ustaz untuk membantu. Setelah berhempas pulas mengangkat kereta beramai-ramai, alhamdulillah berjaya juga kereta dikeluarkan.

Setelah selesai solat maghrib, hasratku untuk ku singgah ke program yang kedua kerana kekurangan fasilitator dan urusetia. Namun,kurasakan seperti tidak mungkin aku meneruskannya kerana terasa penat , pening dan perasaan yang bercampur baur. Hatiku meronta-ronta untuk ke Hospital. "Baiklah.. aku nekad untuk ke hospital", tekad ku. Jam menunjukkan pukul 9.30 malam. "Hmm, boleh ke agaknya nak ke hospital malam macamni"..namun aku tak berputus asa. Ku cuba dapatkan kereta sahabatku serta kawan-kawan yang berkelapangan untuk mengikutiku.


5 Sya'ban 1431 H

Alhamdulillah, jam 12.30 pagi, kami berkonvoi sebanyak 3 buah kereta. Syukur, aku berjaya menuju ke wad ICU tanpa halangan. Di situ kulihat ibu Anis dan adiknya setia menanti di muka wad . Mereka juga tidak dibenarkan masuk di waktu begini. Hanya bersedia untuk di panggil doktor. Wajah ibunya tampak ceria melihat segerombolan kami datang beramai-ramai pada jam 1.30 pagi ini. Kami semua tidak berkesempatan menziarahi pada siang harinya kerana masing-masing mempunyai komitmen besar. Kami bersama-sama membaca Yassin secara berjemaah. Kulihat,mata ibu Anis berkaca-kaca. Mungkin merindui saat kelincahan dan keceriaan Anis apabila memandang kami..

"Mak Cik, saya rasa mak cik perlu rehat. Seharian mak cik penat tunggu kat sini. Esok mk cik perlu berjaga lagi. Mak cik rehat dulu ye...xpe, biar kami je yang gantikan mak cik berjaga malamni". Ibu Anis mengangguk lesu. Asalnya dia menolak, namun mungkin benar, memikirkan keletihan esok harinya maka dia perlu berehat malam ini.Hatiku meronta-ronta untuk melihat sahabatku itu. Puas aku mengelilingi dinding berkaca wad ICU tersebut...mencari-cari ruang untuk kulihat kelibat Anis."Anis, jangan lemah semangat ye.Kak Biey datang untuk temankan Anis..Anis tak sorang-sorang". Harapanku agar Anis yang sedang koma itu mampu mendengar bisik hatiku.

Setiap kakitangan hospital yang keluar masuk di pintu wad tersebut, ku pandang dengan penuh harapan. Agar ada peluang untukku menjengah sahabatku itu. Doktor, nurse, pak cik cleaner, mak guard.."Ya Allah, izinkanlah untuk aku bertemu sahabatku ini"..hati kecilku berdoa penuh mengharap.

Jam menunjukkan pukul 5 pagi. Tiba-tiba mak guard yang baru sedar dari tidur yang lena melihatku dengan rasa kasihan. Tanpa henti ku cuba mengelilingi dinding sekeliling wad tersebut. "You tunggu sini, nanti i tanya doktor dulu ye".. perkataan yang ku tunggu-tunggu daripada mak guard tersebut. Aku mengangguk penuh mengharap.

"You boleh masuk sekejap sahaja tau.Dua orang saja maximum sekali masuk..Ni, pakai apron , cuci tangan dahulu". Aku tersenyum lebar..."Terima kash ya Allah..."..

Jantungku berdegup kencang..berdebar. "Entah bagaimana keadaanmu Anis",aku bertanya sendirian. Kelibat katil sahabatku itu semakin dekat.

"Ya Allah...banyaknya wayar dan tiub yang menyelubungi sahabatku ini". Keadaannya yang koma (dengan izin Allah) menyebabkannya bergantung pada mesin. Tambahan pula, virus denggi yang terdapat dalam tubuhnya telah merosakkan buah pinggang, hati, paru-paru dan melemhkn jantungnya."Anis sabar ye..jangan rasa sorang-sorang. Kak Biey datang untuk temankan Anis.."..aku hanya mampu berbisik dalam hatiku. Tiak sanggup kulihat penderitaannya. Dia masih tidak sedarkan diri. "Ya Allah, seandainya dapat, ingin ku pikul sebahagian penderitaannya".Tapi apakan daya, Engkau lebih mengetahu rahsia ketetapanMu..

Jam menunjukkan 5.30 pagi. Aku harus pulang kerana tuan empunya kereta ingin menggunakannya selepas subuh. Fikiranku berkecamuk..masih terbayang-bayang wajah sahabatku itu. Rasanya tidak sanggup membiarkan dia menanggung sendirian penderitaan. Di mataku terbayang, saat kemanisan ukhuwah yang terjalin. Suka duka dan gelak ketawa biasanya dikongsi bersama sahabat. Namun, hari ini aku hanya mampu memandang dan mendoakan sahaja sahabatku itu. Tidak mampu untuk ku turut memikulnya.

Jam 6.00 pagi. Matanya yang sangat mengantuk tidak dapat kutahan lagi. Hari ini seharusnya jadualku perlu aku penuhkan dengan program. Namun, hak fizikalku juga perlu aku tunaikan iaitu untuk mendapatkan sedikit kerehatan yang sewajarnya.

Hari ini berlangsungnya walimah 2 sahabat karibku, bekas teman serumahku sewaktu belajar dulu. Namun, hatiku menjadi tawar untuk memenuhi menghadiri majlis mereka kerana perkembangan terbaru Anis menunjukkan keadaanya semakin kritikal. Namun, aku berhasrat untuk singgah ke Majlis sahabatku itu selepas zohor.

Tiba-tiba, ketika azan zohor berkumandang, berita terkini yang aku perolehi menyatakan bahawa Anis hanya semakin kritikal, menurut doktor harapannya untuk hiduo tinggal 1% sahaja lagi. Hatiku semakin gusar untuk kuteruskan hasrat ke majlis walimah. Tanpa berlengah, aku mencapai motorku lalu kuteruskan perjalanan untuk ke Hospital Sungai Buloh. Perjalanan yang mencabar melalui lebuhraya NKVE. Namun, alhamdulillah aku selamat sampai bersama sahabat-sahabat.

Suasana di luar wad ICU hospital cukup suram. Berpuluh-puluh orang memenuhi ruang diluar wad tersebut. Menunggu giliran untuk masuk. Aku turut beratur, tidak melepaskan peluang untukku bertemu dengan Anis.

Kulihat sahabat-sahabatku yang baru melangkah keluar daripada wad, semuanya menahan sebak dan tangis. Aku semakin risau. Bermacam-macam gambaran di wajahku."Anis... kuatkan semangat.."hanya itu yang mampu kubisikkan dalam hati kecilku...

Sekarang telah tiba giliranku pula untuk masuk ke dalam wad. "katil berapa?" soal guard di situ..."no 14", jawabku ringkas.."sorry..sorry, katil no 14 sudah kita tak dapat kasi masuk untuk kawan-kawan...hanya waris saja yang boleh..". Aku tunduk kecewa..merenung ke lantai. Aku hanya mendengar daripada teman-teman yang berkesempatn untuk melihatnya. Walaupun rasa terkilan, aku cuba untuk bertenang dan kuatkan semangat..

Aku tidak berhasrat untuk kupulang. Rasanya, biarlah detik terakhir ini dapat ku temaninya wlaaupun dinding wad memisahkan. Jam menunjukkan pukul 11.30 malam. Ya Allah, aku harus selesaikan tugasan di tempat kerjaku sebelum prgoram esok.. Dalam keberatan, aku terpaksa gagahkan diri untuk pulang ke Shah Alam. Hatiku masih setia ingin menemani Anis..

06 Sya'ban 1431 H

Jam 9.15 pagi..Kali ini kuterima panggilan daripada sahabatku. Dalam esakkan , dia memberitahuku bahawa Anis telah tiada. Ya Allah...jantungku berdegup kencang. Setelah aku passkan tugasan kerjaku pada temanku, segera ku bergegas untuk berbincang dengan shabaat-sahabt yang lain. Rupanya, berita tadi tidak sahih.. walaupun bacaan hampir keseluruhan mesin telah menunjukkan kosong, namun gerak nadinya masih berdenyut walaupun lemah. Secara umumnya, sebenarnya dia telah tiada namun doktor ingin memastikan bacaan sepenuhnya 0 barulah pengesahan dilakukan.

10.20 pagi..

Semua bacaan telah menunjukkan 0. Anis Amira Ahmad Lutfi telah kembali ke rahmatullah. Aku masih lagi d Shah Alam, sedang berbincang-bincang dengan sahabat-sahabat. Persiapan untuk menguruskan jenazah Allahyarhamah telah disediakan keluarganya. Juseru,kami memutuskan untuk tidak ke hospital, tapi terus ke rumahnya. Sebuah bas universiti dan hampir 12 buah kenderaan konvoi untuk menziarahi jenazah di Sungai Besar, Selangor. Aku masih lagi bersedih dengan pemergiannya. Sepanjang perjalanan, masih teringat perbincangan aku dengan arwah. Terlalu banyak yang ingin dia lakukan untuk suburkan di bumi kampus ini. Masih ku teringat..aku tersenyum , seronokku melihatnya yang mempunyai semangat yang berkobar-kobar..untuk Islam.
Selepas zohor kami bertolak. Namun, entah mengapa kereta yang mengepalai rombongan telah terlajak jalan dan perlu buat pusingan U. Sampai sahaja di rumah arwah, berpusu-pusu penduduk kampung masuk ke dalam rumah ingin mengusung keranda untuk dimasukkan ke dalam van jenazah untuk di bawa ke masjid. Aku terpaku...kelu tidak terkata...kerana tidak berkesempatan untuk melihat jenazah.

Kami semua turut ke masjid untuk menyembahyangkan arwah. Selesai solat jenazah, hampir 300 orang menyembahyangkannya, jenazah dibawa ke perkuburan di belakang masjid. Sampai di perkuburan, aku hanya duduk jauh di pintu masuk utama. Tiba-tiba, pengumuman dibuat...kepada sesiapan yang belum berkesempatan untuk melihat jenazah, kain kafan pada wajah jenazah akan dibuka sebentar buat kali yang terakhir. Aku segera untuk cuba menatap wajahnya yang terakhir. Namun, sampai sahaja derap kakiku disisi keranda, kain kafannya telah kembali menutupi wajah. Aku terkesima. Tidak mampu untuk ku berkata-kata lagi. Nampaknya memang Allah tidak menginzinkanku untuk menatap wajahnya. Mungkin labih baik bagiku mengenalinya ketika waktunya sihat. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya.

1 comment:

  1. Salam, maaf kiranya sy tetamu x diundang namun sy ucapkan terima kasih sbb sy tau keadaan arwah. Pemergian dia umpama kehilangan srikandi..
    x sangka ramai yg syg die.. anis kawan sy jugak last jmpa seminggu sebelum lapor diri bg sem baru.. dia ada ckp lps nie ada khemah dpn umah dia.. dia nk kawin dulu.. p.. rupanye khemah tu utk pemergian die.. Ya Allah terasa sgt kehilangan dier..
    last tatap muka dia di rumah dia sewaktu jenazah tiba di rumah.. lps tue x sempat nak ke perkuburannyer...

    ReplyDelete