Friday, February 26, 2010

Realiti dakwah di Malaysia

Realiti Dakwah Di Malysia

Assalamu'alaikum. Maaf buat teman teman yang menantikan artikel terbaru dalam blog ini. Otakku sarat dengan maklumat namun belum cukup kekuatan untuk di lakarkan dalam pena. Semalam aku mengikuti sebuah kuliah, seorang ustaz yang merupakan murid kepada Prof Dr Yusof al Qardhawi. Ustaz itu menceritakan, dalam satu pertemuannya dengan Prof Dr Yosof Al Qardhawi bersama sahabat sahabat seperjuangannya di Malaysia baru baru ini, mereka di pertontonkan jari Sheikh itu yang terdapat lekuk sedikit. Lalu Sheikh bertanya kepada sahabat dalam pertemuan itu, "kenapa agaknya jari ini menjadi begini?" Semuanya terdiam. No idea. "Inilah jari yang sentiasa memegang pena untuk menulis risalah dakwah".. Bayangkan dalam usia yang begitu masih mampu beliau untuk konsisten menulis risalah kebenaran. Jika di himpunkan, mungkin bukunya telah mencapai ratusan yang telah di hasilkan manakala kertas kerja pula mungkin telah mencecah ribuan. Aku pernah mengikuti kuliahnya secara langsung semasa kunjungannyakeMalaysia Awal Muharam yang lalu. Kulihat, dalam syarahannya yang bertajuk FIQHUL JIHAD, walaupun rasanya masa yang diperuntukkan tidaklah banyak, namun beliau mampu menyampaikan dengan padat, kemas dan bermakna. Sebagai mukaddimah, aku malu pada beliau yang masih aktif menulis dan menyampaikan kebenaran walaupun usianya yang semakin lanjut, namun beliau mengumpulkan segala kekuatan untuk menggunakan dan memanfaatkan segala ruang yang ada untuk berpena dan menyampaikan risalah kebenaran Islam. He he, aku yang masih muda remaja pun tidak mampu walaupun hanya sekadar update blog.

Aku tertarik dengan pandangan Ust Hasrizal Saiful Islam baru baru ini dalam beberapa programnya yang aku ikuti baru baru ini iaitu beliau selama 8 tahun berada di bumi Jordan kemudian ke UK dan bertugas sebagai Imam di sana dengan pelbagai pengalaman yang mengkayakan nilai diri beliau sebagai hamba Allah, beliau dapat menerima dengan tenang akan segala kesulitan dan suasana dakwah serta cabarannya di sana. Namun, beliau terkena Cultural Shock apabila tiba di Malaysia. Pelbagai kes pelik yang di luar logik aqal dan kewarasan seorang manusia. Masakan tidak, banyak kes rogol dan bunuh yang pelik berlaku. Jika kita masih ingat seorang gadis Allahyarhamah Nur Suzaily yang matinya di bakar serta di letakkan di dalam tong najis. Tidak lupa juga kes menyayat hati yang masih lagi belum ada khabar terhadap penjenayahnya sampai hari ini iaitu allahyarhamah adik Nurin Jazilin yang kematiannya amat tragis. Kematiannya dipercayai kerana jangkitan kuman pada kemaluannya yang telah pecah kerana telah di masukkan terung dan timun batang hingga ke paras ususnya. Tidak lupa juga kes seorang ibu yang tidak bertanggungjawab telah meletakkan anak luar nikahnya yang telah dilahirkan lalu dicampakkan dari tingkat 9 sebuah bangunan.

Kalau lah di fikirkan sedalamnya, Ya Allah besarnya cabaran mendidik masyarakat hari ini. Dalam kegawatan moran dan akhlak yang meruncing, semua pihak kena bersatu hati dan berusaha untuk menanganinya. Pelajar pelajar sekolah hari ini semakin kurang beradab terhadap guru. Seorang temanku, pelajar Fakulti Pendidikan menceritakan bagaimana pengalamannya semasa praktikal menjadi guru Biologi pada tahun lepas. Memang menyedihkan, pelajar pelajar sudah berani mengherdik dan merendah rendahkan guru mereka. Mereka meresa hebat dengan kelebihan tuisyen di rumah mereka secara personnal. Hmm, jika hanya kejayaan zahir yang diharapakan, apalah maknanya kejayaan itu. Semuanya bagiku tiada nilainya jika berjaya tapi tidak berakhlak. Bersabarlah wahai guru guru sekalian. Jika niat kita ikhlas mendidik insyaAllah walaupun hari ini penuh kepayahan namun berkat kesabaran dan keikhlasan itu Allah akan berikan banyak barakah pada seorang guru. Guru hanya bukan untuk menyampaikan apa yang ada dalam silibus, namun tugasnya juga adalah untuk mendidik. Namun,suasana masyarakat hari ini menyukarkan guru untuk mendidik pelajar mereka. Jika tersilap langkah, mungkin akan di saman oleh pihak ibubapa.

Sebenarnya nilai moral yang pincang hari ini sukar untuk kita pulihkan sepenuhnya. Walaupun kesedaran dakwah makin subur, namun ianya tidak dapat memperbaiki secara keseluruhan kerana walaupun pembaikan yang dilakukan oleh banyak pihak kerana kita masih berlegar pada sistem kehidupan dan dasar yang tidak mengikut acuan Allah. Jika di ibaratkan kotoran di hulu sungai kerana terdapat bangkai gajah, namun kita cuci di hilir sungai dengan pelbagai usaha. Selagi bangkai itu tidak di buang, tidak akan memeberi erti walau sedozen minyak wangi kita taburkan di hilir sungai. Begitu jugalah dengan negara kita. Terlalu banyak pertubuhan Islam yang bergerak untuk melaksanakan dakwah dengan pelbagai pendekatan. Namun ,jika tiada usaha untuk merubah sistem agar sepenuhnya kembali mengamalkan apa yang terkandung dalam Islam secara total maka agar sukar untuk mengubah keadaan masyarakat hari ini.

Jika kita lihat 7 peringkat yang terkandung dalam risalah Ta'alim , kurasakan apa yang di utarakan itu insyaAllah adalah yang terbaik untuk mengembalikan kegemilangan Islam di muka bumi ini. Berikut merupakan terjemahan yang dipermudahkan huraiannya untuk difahami.
1) Memperbaiki diri untuk menjadi mukmin yang sejati
2) Membentuk keluarga Muslim
3) Membimbing masyarakat untuk menghayati dan mengamalkan Islam
4) Membebaskan negara daripada sistem ciptaan manusia kepada sistem Islam
5 ) Melakukan pembaikan dalam kerajaan hingga benar benar melaksanakan Islam
6 ) Mengembalikan khilafah Islam yang pernah dikecapi suati waktu dulu
7) Kepimpinan Islam bersifat seluruh alam, menyebarkan dakwah ke seluruh pelusuk dunia

Amat cantik susunan yang telah di buat. InsyaAllah apa yang telah di janjikan Allah dalam surah An Nuur akan berlaku suatu hari nanti iaitu Allah akan mengembalikan kekuasaan Islam di muka bumi ini.

No comments:

Post a Comment